Animeji

Zakaj animeji potrebujejo sistem produkcijskega odbora, ki ga sovražite


V zadnjih letih so postali produkcijski odbori vroč predmet razprave.

Pripadniki industrije in animatorji za finančne težave v večji meri krivijo odbore, zaradi česar so se v očeh občinstva prevesili na sovražno stran. Pri mnogih so odbori odslikani dokaj risankasto; sestavljajo jih korporacije, ki jih animeji niti najmanj ne zanimajo in želijo le izsesati celoten dobiček, medtem ko so animatorji kratkomalo njihovi sužnji.

Pop Team Epic
Anime Pop Team Epic uprizarja člane produkcijskega odbora kot grabežljive, demonske poslovneže. Produkcija omenjenega animeja ni imela odbora.

Nekateri ljubitelji poudarjajo, da so odbori odraz vsega gneva industrije. V resnici večina animejev, izdelanih v zadnjih 25 letih, ne bi uvidela malih ali velikih zaslonov brez sistema produkcijskega odbora.

 

Kaj je produkcijski odbor?

Produkcijski odbor je sodelujoče partnersko podjetje, ki ga sestavljajo različna neodvisna podjetja. Največkrat se pojavljajo v animejih, filmih, TV-serija in video igrah. Namen partnerskega podjetja je omejitev finančnega tveganja in pridobitev dodatne specializacije. Tudi na Zahodu imamo produkcijske odbore, čeprav jih običajno kličemo le producenti.

Produkcija zabavnega medija terja visoke vložke in običajen proračun 13-epizodnega animeja se giba okoli 250 milijonov jenov (pr. 2 milijona evrov) in 24-epizodnega okoli 500 milijonov jenov. V proračun je vključena celotna produkcija – animacija, glasba, posojevanje glasov in marketing.

Različna podjetja se bodo združila v partnerstvo, da pridobijo sredstva za izdelavo serije. Če bi bilo podjetje edini vlagatelj, tvega izgubo celotne investicije. Ko se združi z odborom, v primeru uspeha ne bodo prejelo tako visokih dobičkov kot ob lastni produkciji, a zmanjša se tudi tveganje izgube.

 

Kako so produkcijski odbori sestavljeni?

Darling in the Franxx

Odbor sestavljajo podjetja iz različnih področij, da lahko poleg denarja nudijo tudi drugo izvedensko znanje. Običajno so vključeni založnik, glasbeni založnik, prodajalec/izdelovalec izdelkov in distributer. Za primer uporabimo anime “DARLING in the FRANXX”. Njegov odbor sestavljajo:

  1. A-1 Pictures – Animacijski studio.
  2. ABC Animation – Produkcijski studio.
  3. Aniplex – Distribucija, produkcija glasbe in licenciranje.
  4. Nippon BS Broadcasting Corporation – Televizija, komercialni kanal.
  5. LAWSON – Produkcija.
  6. Lucent Pictures Entertainment – Produkcija in distribucija.
  7. MOVIC – Izdelava izdelkov, kot so figure in CD-ji.
  8. Nagoya Broadcasting Network – Televizijski kanal v prefekturah Aichi, Gifu, Mie in Toyama.
  9. Tokyo MX – Televizijski kanal v Tokiu.

Zgornja podjetja niso doprinesla le denarja, temveč tudi vpogled in povezave, ki so animeju pomagale pri zaslužku. Aniplex je izdelal glasbeno podlago, MOVIC je izdelal izdelke, Lucent Pictures so pomagali distributirati ploščke v trgovine itd.

Kljub soizdelavi animacije, Studio Trigger ni v produkcijskem odboru. Pravzaprav so animejski studii zelo redko vključeni. A-1 Pictures, Toei Animation, Studio Pierrot, Production I.G., Kyoto Animation, Sunrise in TMS Entertainment so redke izjeme. V resnici so animacijski studii le pogodbeni partnerji. Ko je odbor sestavljen in proračun določen, najamejo studio za animacijo.

Pomembno je omeniti tudi, da vložki med podjetji niso enakovredni. Višino vložka lahko določite glede na njihov položaj v zaključnem prizoru animeja. Tisti pri vrhu so vložili več in si bodo delili večji del dobička.

 

Kdaj so produkcijski odbori postali stalnica?

Nausicaä of the Valley of the Wind

Danes so produkcijski odbori norma, toda več desetletij je trajalo, da so postali stalnica. Zasluge za to si lastita priljubljena anime filma iz 80. let. Nausicaä iz Doline vetra je bil prvi anime, v karerem je sodeloval produkcijski odbor, sestavljala sta ga Tokuma Shoten in Hakuhodo, ki sta vložila v danes legendarni Miyazakijev projekt.

Sistem odbora je nato leta 1988 v produkciji Akire, dokazal, kako lahko zaščiti podjetja in studie. Film je imel za takratne čase rekorden proračun 1,1 milijarde jenov (8 milijonov evrov), a je v blagajne prinesel le 750 milijonov jenov. Nobeden izmed studiev ali producentov ni propadel. Člani odbora Kodansha, MBS, Bandai, Hakuhodo in TMS Entertainment še danes ustvarjajo animeje.

Prvi vložek v televizijski anime se je zgodil leta 1992 za produkcijo Musekinin Kanchō Tairā. Vključitev odbora v serije in industrijo je leta 1995 vklesal v kamen Neon Genesis Evangelion.

 

Si produkcijski odbori zaslužijo tolikšno nezadovoljstvo?

Anime Industry

Animatorji in producenti niso nikoli hranili s kritikami na račun odborov. Lansko leto se je na NHK-ju vrtela oddaja, ki govori o tem, kam izginjajo rekordni zaslužki industrije in pokazala, kako daleč od korita so studii, čeprav ustvarjajo animacijo. Istega leta sta režiser Yamamoto Yutaka in nekdanji direktor Gainaxa Okada Toshio pozvala k “vstaji sužnjev” in uničenju sistema.

Hrup in vpitje zadušita nesrečno realnost: animejski studii si ne morejo privoščiti mesta v odboru. Sistem sprejema le najvišje vlagatelje in 25% studiev je v letu 2015 doživelo izgubo. Ostalo zaslužijo komaj dovolj, da plačajo zaposlene in niti ne pomislijo o vlaganju v serije.

Mnogo vaših najljubših animejev ne bi bilo ustvarjenih brez doprinosa produkcijskih odborov. Toda trenutni sistem je nevzdržen, ker studii, ki so hrbtenica industrije, zaslužijo le za lasten obstoj.

 

Mogoča alternativa odborom.

Kemono Friends

V zgodnjih dneh tega meseca je producent animejev Fukuhara Yoshitada predlagal sistem partnerstva.

Fukuhara je predlagal, da bi morali biti animejski studii v položaju vodstva ter se združiti s tujimi distribucijami, za primer je omenil Netflix in Amazon. V tem sistemu bi podjetje kot je Netflix plačalo distribucijske pravice v razmerju s celotnim proračunom produkcije.

Tako bi višina licence plačala izdelavo animeja. Obe strani bi s tem pridobili, saj bi studio obdržal avtorske pravice, distributorji pa obdržali večji del zaslužka od distribucije. Fukuhara je dejal tudi, da predlog ne bi zamenjal sistema odborov, temveč služil le kot alternativa manjšim projektom.

 

Zdi se, da so odbori nujni in se bodo obdržali, dokler studii nimajo dovolj sredstev za financiranje lastnih animejev.